Saje-saje

Saturday, March 25, 2006

Tea ceremony

Petangnya giliran brownies pula buat aktiviti kebudayaan jepun dan mereka menunjukkan pada anak2 cara2 utk tea ceremony dan mereka juga berpeluang merasainya....

Image hosting by Photobucket

Mula2 Eriko san menerangkan ttg upacara minum teh utk upacara istimewa. Kemudian di tunjukkan barang2 yg digunakan spt cawan teh, bekas simpan teh (natsume), berus teh (chasen), bekas buang air cucian (kensui), kain bersih cawan(chaku) dan (fukusa) kain cuci sudu teh.

Mula2 cawan teh di bilas guna air panas, air di buang dan di letakkan berus di curah air panas dan dibilas lagi, air di buang dan cawan dilap dgn chaku. Sudu dilap dgn fakusa. Di sudukan teh hijau serbuk dlm cawan di tuang air dan di kacau dgn chasen. di pusing utk muka depan mengadap utk orang yg hendak di beri minum.

Orang yg nak minum akan ambik sweets bubuh kat washi paper then makan sweets tu baru ambil teh dan minum dan pulangkan balik pada pemberi teh juga mengadap pada org tu. Sebelum minum kena pusing cawan sbb tak mahu minum pada muka depan dan kalau ada bekas lipstick kena guna jari bersih dan lap jari pada washi paper tu. Masa minum dan ambik antar guna dua2 belah tangan.... Pulangkan dlm keadaan muka depan cawan mengadap pada org yg memberi. selagi ada org selagi tu dia buat teh sampai org terakhir dia ty utk habiskan upacara.
Begitulah lebih kurang yg diterangkan oleh Eriko san.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home