Saje-saje

Tuesday, April 25, 2006

Golden week

Hari ni pergi ke klas nihongo setelah 2 minggu cuti official dan 2 minggu cuti sendiri. Sensei suka sangat setelah kita kembali, kadang2 segan sendiri mereka ni buat volunteer job tapi dengan sepenuh hati dan kalau kita tak pergi macam tak hargai usaha mereka. ".. dodeshitaka..." "... isogashikata sensei..."

Mula2 mereka menerangkan ttg golden week holiday jadi raishu oyasumi. Bolehlah kata spring break bagi Japan dari hujung April ke awal Mei. Bermula dgn Midori no hi (greenery day) pada 29 April yg sebenarnya hari jadi emperor showa yg dah tak ada tapi sbb dia suka pokok2 jadilah cuti juga.

Diikuti dgn cuti Kenpo Kinenbi (Constitution Day) pada May 3 dan Kokumin no kyujitsu (Nation's Day) pada May 4 dan Children's Day pada May 5. Campur hujung minggu jadi panjanglah cuti ni dan mereka mengambil kesempatan ini utk berjalan2. Sesetengah tempat dah di tempah sejak setahun lalu. Jadi semua tempat2 akan penuh sesak dgn orang ramai dan sesetengah kedai akan tutup. Saya pun looking forward juga nak celebrate golden week sbb rasanya baru kali ni hubby ada di rumah walaupun anak2 kena sekolah. Emm apa nak buat ye berdua je.... hopefully dia tak bawa balik kerja...

0 Comments:

Post a Comment

<< Home