Saje-saje

Thursday, April 13, 2006

Lalulintas jalan raya di Jepun (frm my perspective)

Sekarang ni bila tahun baru utk sekolah Jepun bermula maka sibuklah polis2 dan volunteers berdiri di simpang2 jalan utk menjaga keselamatan anak2 yg melintas jalan. Biasanya utk satu tempoh tertentu mb 2 minggu utk tiap2 hari dan pada setiap 1hb dan 15hb. Jadi kita pun extra careful lah mana yg biasa short cut terus ikut peraturan, tambahan pada waktu pagi sesetengah simpang tak di benarkan masuk jadi kena berpandu pada signboard. Bagus sungguh apa mrk buat sbb kita tahu anak2 akan selamat tambahan anak2 yg baru bersekolah jadi mereka biasa dgn persekitaran baru.

Satu lagi yg saya cukup berhati2 ialah apabila memandu mesti mengikut had laju yg ditetapkan kalau tak dendanya emmm... byk jugalah kata kawan saya. Lagipun dulu sekali kena tahan sbb memandu laju tambahan lesen tak tukar so lagilah berjaga2.

Sekarang juga saya byk melihat kereta2 yg di parking tepi2 jalan raya di tarik oleh kereta penunda. Saya ingat kalau dlm 1/2 jam ok tapi ada kawan saya yg tinggalkan keretanya di tepi jalan tak lebih pun 20 min kena denda 15,000 yen. Wow... nak jimat 200 yen rugi dekat 10 kali...
Jadi berhati2 bila memandu....

0 Comments:

Post a Comment

<< Home